Παρασκευή 7 Αυγούστου 2020

Φιλαναγνωσία

 

                              

 

 

Πηγή: https://gr.pinterest.com/pin/403424079119094673/

 

Ο όρος φιλαναγνωσία ήρθε να προσδιορίσει την αγάπη του παιδιού για το βιβλίο και το διάβασμα. Δεν αρκεί βέβαια μόνο η απλή ανάγνωσή του, αλλά η πλήρης προσέγγιση του μέσα από δραστηριότητες. Σκοπός της φιλαναγνωσίας είναι ο μικρός αναγνώστης να εξοικειωθεί με το βιβλίο και να αποκτήσει μαζί του μία φιλική σχέση, να αποκτήσει γνώσεις, να καλλιεργήσει τη σκέψη του, να αναπτύξει την εφευρετικότητα και την φαντασία του, καθώς και τη συναισθηματική του νοημοσύνη, να  εκπαιδεύσει  τον εαυτό του στην ακρόαση και στην κατανόηση μιας ιστορίας αλλά και στην αναδιήγηση της. Τέλος, η φιλαναγνωσία βοηθά ένα παιδί να καταλαβαίνει και να περιγράφει καλύτερα τα συναισθήματά του και να βελτιώνει τις επικοινωνιακές του ικανότητες.

 

Πηγή:http://dione.lib.unipi.gr/xmlui/bitstream/handle/unipi/8453/Tompatzoglou_Xeni.pdf?sequence=1&isAllowed=y&fbclid=IwAR0oYgzQRCeZQ5TXCKs5q1wrgV0kBPhZuPqEBsQgju_PTnv08AxJ-v3CNCg

 

Πηγή: http://impschool.gr/deltio-site/?p=1159&fbclid=IwAR1_G1-WwhvLrbfhGXe5OgZd_y12HrR1BuxgOHadpHJP2zrUKzj-f86flLk

 

 

 

 

Τα 10 δικαιώματα του μικρού αναγνώστη

 

                                    

 

 

1.Το δικαίωμα να μη διαβάζεις!

2.Το δικαίωμα να ξεφυλλίζεις απλώς ένα βιβλίο.

3.Το δικαίωμα να αφήνεις στην μέση ένα βιβλίο.

4.Το δικαίωμα να διαβάζεις όσες φορές θέλεις το ίδιο βιβλίο.

5.Το δικαίωμα να διαβάζεις ότι σου αρέσει. 

6.Το δικαίωμα να νιώθεις ο ήρωας του βιβλίου.

7.Το δικαίωμα να διαβάζεις οπουδήποτε.

8.Το δικαίωμα να ψάχνεις πληροφορίες στα βιβλία που διαβάζεις.

9.Το δικαίωμα να διαβάζεις δυνατά, χωρίς να ενοχλείς 

10.Το δικαίωμα να απαιτείς ησυχία όταν διαβάζεις!! 

 

Πηγή: https://gr.pinterest.com/pin/508766089160362521/

 

 

Δημιουργική γραφή

 

Η δημιουργική γραφή είναι μία μορφή έκφρασης που πηγάζει από τη φαντασία εφόσον αυτή αξιοποιηθεί με κατάλληλα ερεθίσματα.

 

 «Ας γίνουμε μικροί συγγραφείς»

 

  1.  Μεγαλώνω μία πρόταση.

 Δίνουμε μία εικόνα στα παιδιά. Έπειτα, αφού παρατηρήσουν προσεκτικά, κάνουμε την ερώτηση «ποιος». Τα παιδιά δίνουν ένα όνομα στην εικόνα. Τέλος, ακολουθούν οι ερωτήσεις:

 Τι κάνει;

 Πού;

 Πότε;

 Γιατί;

 Για παράδειγμα δίνουμε μία εικόνα με μία κουκουβάγια.

 Ποιος;  Μία κουκουβάγια

 Τι κάνει;  Μία κουκουβάγια διαβάζει παραμύθι.

 Πού;  Μία κουκουβάγια διαβάζει παραμύθι πάνω στο δέντρο.

 Πότε; Μία κουκουβάγια διαβάζει παραμύθι πάνω στο δέντρο, κάθε βράδυ

 Γιατί; Μία κουκουβάγια διαβάζει παραμύθι πάνω στο δέντρο, κάθε βράδυ, γιατί της αρέσει να μαθαίνει νέα πράγματα.

 Μετά την κάθε πρόταση, τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν όσα είπαν.

 

       2.  Αλλάζω το τέλος.

            Διαβάζουμε ένα παραμύθι στο παιδί. Αφού τελειώσει, του ζητάμε να σκεφτεί ένα διαφορετικό τέλος.

 

        3.  Το παιδί κόβει από διάφορα περιοδικά όσες εικόνες του αρέσουν. Ύστερα σκέφτεται μία ιστορία  βάζοντας τις εικόνες σειρά. Με τη βοήθεια ενός ενήλικα γράφει τα λόγια σε πολύχρωμα χαρτονάκια κολλώντας από πάνω και την αντίστοιχη εικόνα. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, ο ενήλικας ενώνει με συρραπτικό  ή κορδέλα  όλα τα χαρτονάκια δημιουργώντας ένα μικρό βιβλιαράκι. Στο τέλος, το παιδί δημιουργεί το εξώφυλλο (μπορεί να χρησιμοποιηθεί  φωτογραφία, ζωγραφιά ή  κολάζ).

                                    

«Η σαλάτα των παραμυθιών»

 

 Με αφορμή το  παραμύθι «Ο λύκος Ζαχαρίας στη Χώρα των παραμυθιών»,   

                                   

                                      

 

 

το παιδί μπορεί να διαλέξει τρία - τέσσερα αγαπημένα του παραμύθια. Ξεφυλλίζοντάς τα όλα μαζί, να διαλέξει τα αγαπημένα του σημεία από κάθε παραμύθι και με τη βοήθεια ενός ενήλικα να ενώσει τα σημεία δημιουργώντας μία μοναδική ξεκαρδιστική ιστορία!!!

 

 

Παιχνίδι μνήμης   

Εξαιρετική δραστηριότητα για να ασχοληθούμε μαζί με τα πιτσιρίκια μας.
Διαλέγουμε το αγαπημένο βιβλίο του ζουζουνιού μας και εκτυπώνουμε όποιες εικόνες του μας αρέσουν. Όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία του παιδιού τόσο μεγαλύτερος ο αριθμός των εικόνων. Ιδανικά, επιλέγουμε τις εικόνες μαζί με το παιδάκι μας.
Μπορούμε να τις εκτυπώσουμε και έγχρωμες και ασπρόμαυρες.
Στη συνέχεια διαβάζουμε παρέα το βιβλίο και αφού τελειώσουμε δείχνουμε στο παιδί τις εικόνες, βρίσκουμε παρέα τι δείχνουν και προσπαθούμε να θυμηθούμε σε ποιο σημείο του βιβλίου μπορούμε να τις βρούμε . Στο τέλος μπορούμε να δώσουμε τις εικόνες στο παιδί να τις ζωγραφίσει...

Βρες το λάθος


Ένα αστείο παιχνίδι που θα μας κάνει να αγαπήσουμε ακόμη περισσότερο τα βιβλία.
Διαλέγουμε το αγαπημένο μας παραμύθι και το διαβάζουμε αγκαλίτσα με το μικράκι μας. Στη συνέχεια ξαναδιαβάζουμε το παραμύθι, αλλά αυτήν τη φορά, ανά κάποια σημεία, αλλάζουμε τις λέξεις και βάζουμε μια άλλη δική μας σχετική με την πρωτότυπη.
Π.χ. αν στο παραμύθι γράφει " το μικρούλι ποντικάκι, αφού έφαγε το τυρί  που βρήκε μέσα στην τσεπούλα του, έφυγε τρέχοντας, προσέχοντας να μην το πάρει κανείς είδηση. Ειδικά η Μένη, η γάτα του σπιτιού, που το είχε βάλει στο μάτι εδώ και καιρό", εμείς μπορούμε να διαβάσουμε " το μικρούλι καναρινάκι, αφού έφαγε το πορτοκάλι που βρήκε μέσα στην τσεπούλα του, έφυγε τρέχοντας, προσέχοντας να μην το πάρει κανείς είδηση. Ειδικά η Αγγελική, η κότα του σπιτιού, που το είχε βάλει στο μάτι εδώ και καιρό".
Κάθε φορά που θα λέμε κάτι λάθος, το πιτσιρίκι  μας θα βρίσκει ποιο είναι αυτό και θα μας λέει το σωστό.

 

Παιχνίδι μνήμης

Επιλέξτε και εκτυπώστε μια εικόνα από τρία - τέσσερα ή και περισσότερα παραμύθια. Εκτυπώστε την κάθε εικόνα από τα παραμύθια δύο φορές. Καλό θα ήταν οι εικόνες να είναι σε μικρό μέγεθος και αν θέλετε, για μην φθαρούν μπορείτε να τις πλαστικοποιήσετε ή να τις κολλήσετε πάνω σε ένα σκληρό χαρτόνι. Το παιχνίδι σας είναι έτοιμο!!

Πως παίζεται:

Το παιχνίδι μπορεί να παιχτεί με δύο ή παραπάνω παίκτες, ανάλογα με τον αριθμό των καρτών. Απλώστε τις κάρτες στο τραπέζι και γυρίστε τις από την ανάποδη πλευρά έτσι ώστε να μην φαίνονται οι εικόνες. Ξεκινάει ο πρώτος παίκτης που έχετε ορίσει στην αρχή του παιχνιδιού και σηκώνει δύο κάρτες προσπαθώντας να βρει τις ίδιες, αν τα καταφέρει τις παίρνει, αν δεν τα καταφέρει γυρνάει ξανά τις κάρτες ανάποδα και συνεχίζει ο επόμενος. Το παιχνίδι συνεχίζει παίζοντας ο καθένας με τη σειρά του και προσπαθώντας να βρει δύο ίδιες κάρτες. Νικητής είναι αυτός που έχει μαζέψει τα περισσότερα ζευγάρια όμοιων καρτών .

 

Παντομίμα

Χρησιμοποιήστε τις κάρτες από το παιχνίδι μνήμης και παίξτε παντομίμα! Χωριστείτε σε δύο ομάδες αν είστε αρκετά άτομα, διαφορετικά μπορείτε να παίξετε όλοι μαζί!

Αυτή τη φορά θα χρειαστεί μια κάρτα από κάθε παραμύθι. Γυρίστε τις κάρτες ανάποδα για να μη φαίνονται οι εικόνες. Στη συνέχεια, αυτός που θα εξηγήσει την εικόνα, διαλέγει μια κάρτα και προσπαθεί μόνο με κινήσεις, χωρίς να μιλάει, να εξηγήσει στους υπόλοιπους παίκτες το παραμύθι που δείχνει η εικόνα. Όποια ομάδα βρει τα περισσότερα παραμύθια, κερδίζει!!!

Πως φτιάχνεται ένα βιβλίο

Παρακολουθείστε μαζί με τα παιδιά το παρακάτω βίντεο και στη συνέχεια συζητήστε τις απορίες που μπορεί να έχουν.

Πηγή: https://issuu.com/kedrospbl/docs/20090907_pos_ftiaxnetai_ena_vivlio

 

Κατασκευή σελιδοδείκτη με γλωσσοπίεστρα  

                         

Υλικά:

·         1 γλωσσοπίεστρο

·         μαρκαδόροι ή νερομπογιές και πινέλο

·         αυτοκόλλητα

·         κόλλα

Παίρνουμε ένα γλωσσοπίεστρο το ζωγραφίζουμε με μαρκαδόρους ή νερομπογιές και μετά κολλάμε στη κορυφή το αγαπημένο μας αυτοκόλλητο.

Πηγή: https://tocafetismamas.gr/selidodeiktes-apo-glossopiestra/

Κατασκευή σελιδοδείκτη από χαρτόνι 

                    

Υλικά:

·         1 χρωματιστό χαρτόνι

·         σύρμα πίπας

·         ματάκια

·         ψαλίδι

·         διακορευτής

·         κόλλα

Παίρνουμε ένα χρωματιστό χαρτόνι στο χρώμα που μας αρέσει, κόβουμε σχηματίζοντας ένα παραλληλόγραμμο. Στη συνέχεια κόβουμε στο κέντρο του ένα ακόμα κομμάτι, όπως στην εικόνα για να μπαίνει ανάμεσα στις σελίδες. Με τον διακορευτή κάνουμε μια τρύπα στη κορυφή του χαρτονιού , στη συνέχεια περνάμε το σύρμα πίπας και φτιάχνουμε ότι σχήμα θέλουμε, τέλος κολλάμε τα ματάκια.

Πηγή: https://tocafetismamas.gr/selidodeiktes-apo-glossopiestra/

 

Παραμύθια για ακρόαση

1.      Ο τεμπέλης ποντικός

Πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=4uhmPe9-yMY&list=PLE5F0CZGy-V66QD7IV3w6kxPgmjrqUf1H&index=16&fbclid=IwAR306q7TTNv8K5PhfYsKBCWEOJTUuZFDdO1nrdcixG7ujY3TGpZPe8GVk2g

 

2.      Η πριγκίπισσα Δυσκολούλα

Πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=zTuqB5GavrU&list=PLE5F0CZGy-V66QD7IV3w6kxPgmjrqUf1H&index=24&fbclid=IwAR0G_A7UrkcPQlJ-q3OB-ZBOXJlwzsoF_qL_Mxz0rWTDTz9w-bG3CiQBHnQ

3.      Το Μαγικό Πινέλο

 

Πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=XDSrNNh2B6U&list=PLE5F0CZGy-V66QD7IV3w6kxPgmjrqUf1H&index=33&fbclid=IwAR2ibb-KkQwQHwi9D1FUaez1orfyz3smPQW6t3JcGvtejrtJoCzSSY6Wg5w

Ηλεκτρονικά βιβλία

Εναλλακτικά, μπορείτε να βρείτε παραμύθια σε ηλεκτρονική μορφή παρακάτω:

Πηγή: https://www.helppost.gr/free/ebooks/paidika-paramithia-istories-online/

 

Οι οδηγίες του μικρού αναγνώστη

 

          

 

·         δεν σκίζουμε τα βιβλία

·         δε μουτζουρώνουμε τα βιβλία 

·         προσέχουμε πως κρατάμε τα βιβλία

·         ξεφυλλίζουμε τα βιβλία προσεκτικά

·         δεν κλωτσάμε τα βιβλία

·         δεν πετάμε τα βιβλία

·         δεν καθόμαστε πάνω στα βιβλία

·         δεν τρώμε ή  πίνουμε, όταν ξεφυλλίζουμε ένα βιβλίο

·         δεν τσαλακώνουμε τις σελίδες των βιβλίων, χρησιμοποιούμε σελιδοδείκτη

Πηγή: https://gr.pinterest.com/pin/482518547549804479/

 

 

Φύλλα εργασίας                                               

 




 

Πηγή: https://www.kindykids.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου